Dziewięć na dziesięć osób uważa, że język, jakim posługują się instytucje finansowe w kontaktach z klientami, powinien być prostszy i bardziej zrozumiały. Jak przekłada się to na decyzje konsumentów? Z badania przygotowanego przez FinAi® wynika, że zawiła terminologia i niejasne słownictwo stosowane przez pożyczkodawców zniechęcają do wzięcia kredytu aż 61 proc. Polaków.
Polski fintech FinAi® sprawdził znajomość terminologii finansowej wśród konsumentów, którzy w ciągu minionych 12 miesięcy korzystali z produktów kredytowych. Połowa ankietowanych przyznaje, że słabo orientuje się lub w ogóle nie rozumie języka finansowego. Odsetek ten jest najwyższy wśród osób pomiędzy 45 i 54 rokiem życia (61 proc.) oraz mieszkańców wsi (56 proc.), a najniższy w grupie ludzi młodych pomiędzy 24 i 34 rokiem życia (41 proc.) i mieszkańców wielkich miast (41 proc.).
Aż 67 proc. Polaków deklaruje, że w trakcie kontaktów z instytucjami finansowymi, spotkało się z określeniami, które były dla nich niezrozumiałe. Co istotne: dotyczy to zarówno osób, które przyznają się do braku wiedzy z zakresu finansów, jak i tych, które twierdzą, że tematyka ta nie jest im obca.
Wniosek, jaki nasuwa się po przeprowadzonym badaniu, jest następujący: niezależnie od poziomu świadomości finansowej, konsumenci oczekują od instytucji finansowych, aby te komunikowały się z nimi prostym językiem. Chodzi przede wszystkim o ograniczenie specjalistycznych zwrotów i terminów, które obecnie powszechnie występują w formularzach, wnioskach iumowach kredytowych – wyjaśnia Paweł Ostrowski, Chief Marketing Officer, FinAi®.
Wśród osób, które korzystały w ostatnim czasie z jakiejś formy kredytu dominuje przekonanie, że język stosowany obecnie przez instytucje finansowe jest nieprzyjazny dla konsumentów. Uważa tak 63 proc. badanych. Efekt? Sześciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że zawiłe sformułowania z jakimi się spotykają, zniechęcają ich do wzięcia kredytu lub pożyczki.
Według danych opublikowanych przez Biuro Informacji Kredytowej, banki i SKOK-i udzieliły od początku roku kredytów konsumpcyjnych na łączną kwotę ponad 58,6 mld zł. Mówimy o ogromnym rynku, po którym konsumenci poruszają się po omacku. Przeciętny Kowalski nie ma obecnie do dyspozycji narzędzi, które w przyjazny sposób przeprowadziłyby go przez proces kredytowy, począwszy od świadomego wyboru oferty dopasowanej do jego indywidualnych potrzeb, a kończąc na podpisaniu umowy – mówi Paweł Ostrowski, CMO, FinAi®. I dodaje - W FinAi® wierzymy, że finanse powinny być proste, dlatego tworzymy platformę, która stanowi odpowiedź na oczekiwania konsumentów: edukuje i upraszcza drogę do kredytu.
Badanie zrealizowano w październiku 2017 roku za pośrednictwem Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna metodą CAWI (ankieta internetowa) na reprezentatywnej próbie 524 Polaków w wieku 24-65 lat, którzy pożyczali pieniądze w ciągu minionych 12 miesięcy.
FinAi® to założona w 2016 r. polska spółka technologiczna z branży finansowej. Firma pracuje nad wdrożeniem innowacyjnej platformy kredytowej, która uprości skomplikowaną dotąd drogę klienta do uzyskania kredytu bankowego. Budowana przez FinAi® platforma będzie rozwiązaniem elastycznym i łatwo skalowalnym, wymagającym od banków minimalnych nakładów na integrację oraz umożliwiającym sprzedaż produktów w procesach w pełni cyfrowych. Obecnie firma zatrudnia blisko 40 ekspertów z obszarów bankowości, komunikacji marketingowej, IT oraz Data Science. Premiera platformy FinAi® jest planowana na pierwszy kwartał 2018 roku.
Link do strony artykułu: https://wm3.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/polacy-sa-zagubieni-w-swiecie-finansow